Voor de zevende keer nacompetitie!(5)

Omdat de v.v. Arum dit seizoen, op 1 november j.l., 85 jaar bestond (1937-2022) publiceren we (tot en met oktober 2023) zo nu en dan een foto of verhaal uit het v.v. Arum archief met een bijbehorend verhaal.

En nu Arum 1 nacompetitie heeft gehaald dit seizoen is het wel leuk om even na het verleden te kijken wat betreft; Arum 1 en de nacompetitie!

1996 van FVB naar KNVB district Noord
Vanaf seizoen 1979/1980 toen Arum 1 op zaterdag echt prestatiegericht ging spelen (er werd vanaf dat seizoen niet meer op zondag gespeeld) kwam het in de 2e klasse F.V.B. (Friese Voetbal Bond). In die tijd promoveerde alleen de kampioen.  O.l.v.  trainer Rinze Veenstra was Arum 1 er in het seizoen ’81-’82 dichtbij. In strijd met Nijland, Waterpoort Boys en Mulier werd het net derde. (foto is een wedstrijdmoment uit dat seizoen Mulier-Arum 1-2)

Vele seizoenen later in ’95-’96 werd het tweede, toen o.l.v. Johannes van IJs. En eindigde het achter Foarut.
In dat jaar ging de FVB samen met de Groningse en Drentse bond in het nieuwe KNVB district Noord.
En kwam Arum uit in de 6e klasse KNVB. In die tijd was er zelfs ook nog een 7e klasse. In dat seizoen ’96-’97 werd Arum weer tweede. Nu achter Ouwe Syl.
Arum deed vanaf die tijd vaak mee om het kampioenschap. Jan van Loenhorst was toen inmiddels de trainer. In seizoen ’98-’99 werd het weer tweede; met 54 punten uit 22 wedstrijden. Leeuwarden werd toen de kampioen. En tot dat seizoen promoveerde elke keer alleen de kampioen….

Eerste promotie van de 6e naar de 5e klasse
Vanaf het seizoen 1999-2000 werd er voor het eerst gestreden om periodetitels en werd er na competitie gespeeld om eventueel te promoveren. Voor Arum was het gelijk raak. O.l.v. de jonge Pope Leffring werd het tweede  achter Joure. Maar promoveerde het in een tweeluik met Birdaard (uit en thuis winst) naar de 5e klasse. (zie foto)

Naar de vierde via penalty’s?
In 2004/2005 dwong Arum 1 o.l.v. Wibo de Brouwer in de 5e klasse nacompetitie af. In een zinderende uit- en thuiswedstrijd tegen Creil moest er via strafschoppen een beslissing vallen. Arum had in Creil met 2-1 gewonnen en thuis met 1-0 verloren. Op ons sportpark de Bining leek Creil de vijfde strafschop te missen.(zie vreugde foto van Arum spelers) Alleen vond scheidsrechter Floor van der Wal dat de Arum keeper Halbe van der Schaaf te vroeg van zijn lijn kwam. De penalty werd overgenomen en dit keer was hij wel raak. Arum mistte vervolgens de laatste penalty en daarmee ook de promotie naar de vierde klasse.

Promotie naar de vierde!
O.l.v. de veel te vroege overleden trainer Frans Molenaar werd in 2007-2008 weer nacompetitie gehaald. Maar dit keer was Holwerd twee keer veel te sterk. Het seizoen erop was het wel raak. Nu weer was Pope Leffring de trainer. Arum werd slechts zesde in de competitie, maar versloeg verrassend in twee wedstrijden de favoriet Noordbergum. Vooral thuis speelde Arum zeer sterk. (zie foto)

Nacompetitie en degradatie
Daarna speelde het vlaggenschip der v.v. Arum 9 seizoenen in de vierde klasse. In het seizoen ’17-’18 moest Arum, als nummer 11, een promotie/degradatie wedstrijd spelen tegen Tzummarum. Deze werd dik verloren en daarna speelde Arum weer in de vijfde klasse.

Verloren terrein terug winnen
Met trainer Edwin Wittink probeerde Arum 1 het verloren terrein gelijk weer terug te winnen. De nacompetitie werd gehaald in het seizoen 2018-2019. Nadat Ternaard, waar overigens twee keer van werd gewonnen, kampioen werd. Tegen Eastermar werd onder zeer slechtte weersomstandigheden redelijk kansloos verloren. Het seizoen erna leek Arum weer op weg naar de nacompetitie. Echter corona gooide roet in het eten. Vorig seizoen haalde Arum de nacompetitie, in een heel sterke klasse, niet.
En dan dit seizoen ’22-’23 mag Arum, met trainer Hein Frietema, weer proberen promotie af te dwingen naar de 4e klasse!

En komt het voor de zevende keer sinds 2000 in actie in een nacompetitie!
Wordt er weer geschiedenis geschreven?

26 mei 2023