Herstart Competitie scenario’s

In het zogenaamde Plan B van de KNVB onder de titel: “Blijven voetballen in tijden van corona”, zijn verschillende scenario’s opgenomen wat betreft hervatting van het competitievoetbal. Wat houden deze scenario’s in vertaald naar onze teams? Dus van de SJO Arum/Stormvogels’64 JO08-1 t/m Arum 1.

Winterstop en Juni 2021
De KNVB heeft besloten om niet meer dit jaar 2020 in competitieverband wedstrijden te organiseren. De competities worden dus, op zijn vroegst, na de winterstop hervat. En het is noodzakelijk om door te voetballen in de gehele maand juni. Normaal zouden de competities eindigen in het laatste weekend van mei 2021. (doordat er ook in juni nog gevoetbald wordt, zal er i.v.m. het kaatsen nog meer overlapping van beide sporten plaatsvinden)

HERSTART COMPETITIE IN JANUARI
In het meest positieve scenario gaat de KNVB uit van een start in het weekend van zaterdag 16 januari 2021. In dit scenario gaat de KNVB ervan uit dat de competities volledig uitgespeeld kunnen worden. Hiervoor geldt dat een verantwoorde start alleen mogelijk is als er voldoende tijd voor iedereen is om op te trainen. De KNVB gaat er in dit scenario dan ook vanuit dat er half december volledig getraind kan worden. Het uiteindelijke besluit om de competitie in januari wel/niet te hervatten, neemt de KNVB uiterlijk in de week voor de kerstvakantie. Op dat moment moet er voldoende duidelijkheid zijn over de mogelijkheid om volledig te trainen en oefenwedstrijden te spelen.
– Speeldagenkalenders voor een mogelijke herstart in januari zijn per categorie richtlijnen beschreven. Deze richtlijnen worden de komende weken uitgewerkt tot speeldagenkalenders die medio november gepubliceerd worden.
Wat betekent het specifiek voor onze teams SJO Arum/Stormvogels’64 JO08-1 t/m Arum 1 als de competitie hervat wordt op zaterdag 16 januari 2021:

Arum 1
– Start inhaalprogramma: 16/17 januari
– Start reguliere competitie: 23/24 januari
– Aangepaste promotie-/degradatieregeling
– Geen nacompetitie
– Grote kans op inhaalwedstrijden op midweekse momenten
– Aanpassing aantal wissels van 3 naar 5 (op drie momenten)

It Twadde en Tredde
– Start competitie: 16/17 januari
– Competitie kan volledig uitgespeeld worden (t/m eind juni 2021)

JO13-1, JO14-1, JO17-1 en JO19-1
Nieuwe competitie-opzet waarin gespeeld wordt in 2 fases
– Fase 1 start met een nieuwe competitie-indeling op 16 januari (oude uitslagen vervallen)
– Fase 2 wordt heringedeeld op basis van de uitslagen van fase 1
– Het bekertoernooi komt te vervallen (dus dit geldt voor onze JO14-1 en de JO17-1)

JO08-1, JO10-2, JO10-1, JO11-1 en JO12-1
Nieuwe competities: 2 fases van gemiddeld 7 speelrondes
– Start fase 1: 16 januari
– Start fase 2: na Pasen

35+ en Vrouwen
– Worden wrs. opnieuw ingedeeld in poule van vijf teams. En spelen wrs. op de al eerder vastgestelde vrijdagen (o.v.b.)

HERSTART COMPETITIE NA JANUARI
Wanneer er niet gestart kan worden in januari, wil de KNVB flexibel in kunnen spelen op de dan geldende situatie. Zij houden hierbij rekening met:
• Het moment dat competitievoetbal weer toegestaan is;
• Het moment dat volledig trainen weer toegestaan is, met voldoende
ruimte om op te kunnen trainen;
• Het aantal weekenden dat nog beschikbaar is om te spelen tot eind juni;
• Voldoende ruimte voor inhaalmomenten om afgelaste wedstrijden nog
in te halen.
Per categorie zijn er dan verschillende opties zoals:

Arum 1
Hele of halve competitie:
Hele competitie afmaken.
• Volledig nieuwe halve competitie, waarbij de uitslagen van voor de winterstop komen te vervallen.
• Halve competitie met behoud van de uitslagen van voor de winterstop.
• Aangepaste competitieopzet, waarbij de competitie opgesplitst wordt.
Nacompetitie:
• Volledige nacompetitie met behoud van de huidige promotie/degradatieregeling.
• Volledige nacompetitie bij een halve competitie waarbij de periodetitels worden toegewezen aan de hoogst geëindigde teams in de eindrangschikking.
• Nacompetitie met enkele wedstrijden (geen return) met behoud van de huidige promotie/degradatieregeling.
• Geen nacompetitie, dit betekent een aangepaste promotie/degradatieregeling.

Alle andere Arum/Stormvogels’64 teams
Competitie:
Hele competitie afmaken.
• Volledig nieuwe halve competitie, waarbij de uitslagen
van voor de winterstop komen te vervallen.
• Aangepaste competitieopzet, waarbij de competitie
opgesplitst wordt in poules van 10, 8 of 6.
Beker (bij ons de JO14 en JO17):
Districtsbekertoernooi volledig uitspelen.
• Districtsbekertoernooi komt te vervallen.

Hoe het allemaal komt?
We houden u op de hoogte…..
(bij de foto: Op zaterdag 10 oktober 2020 werd de laatste officiële thuis competitiewedstrijd gespeeld in Arum n.l.: de JO14 tegen Makkum. De spelers “druipen af” na wel een mooie 4-2 overwinning voor onze JO14)

6 november 2020