Volgend seizoen Onder 23 competitie!

Vanaf seizoen 2021/22 is het voor jongvolwassenen mogelijk om deel te nemen aan een Onder 23 competitie. Met deze competitie geeft de KNVB gehoor aan de wens van jonge voetballers om langer met en tegen leeftijdsgenoten te kunnen voetballen.

SJO Arum/Stormvogels’64
Wij denken als besturen van de v.v. Arum & Stormvogels’64 dat een O23 team ook binnen de SJO mogelijk is. En willen graag onderzoeken binnen de beide clubs of een O23 team daad werkelijk gewenst is. Doorvoor krijgen de spelers van de geboortejaren 1999 t/m 2002 een kleine enquete binnenkort!

Van de KNVB:
Wens van voetballer centraal
De afgelopen twee seizoenen heeft er onderzoek plaatsgevonden met betrekking tot een eventuele Onder 23 competitie. Aanleiding voor dit onderzoek is dat jaarlijks veel spelers in de leeftijdscategorie 16-19 jaar stoppen met voetballen. Het gaat hierbij met name om spelers die voetballen in de B-categorie en de overstap moeten maken naar het seniorenvoetbal. Een belangrijk motief om te stoppen blijkt de te grote stap die spelers ervaren wanneer zij vanuit de junioren doorstromen naar de senioren. De grote verschillen in leeftijd en levensfase tussen teamgenoten en tegenstanders blijken een grote impact te hebben op deze voetballers. In de zoektocht naar een oplossing zijn afgelopen seizoen bijeenkomsten gehouden met ruim 500 amateurclubs en zijn er diverse voetballers geïnterviewd. Hieruit kwam de wens voor een Onder 23 competitie in de B-categorie sterk naar voren.

Overgangsperiode
Normaliter maken voetballers na het spelen in de O19 de overgang naar de senioren. Met de Onder 23 Competitie in de B-categorie hoopt de KNVB clubs handvatten te geven om jonge voetballers te helpen in de overgang naar uiteindelijk het seniorenvoetbal. De Onder 23 Competitie kan worden gezien als een verlenging van het jeugdvoetbal.

Impact corona
Door de impact van het coronavirus heeft de competitie voor de huidige O19-spelers veelal stil gelegen. Hierdoor heeft deze groep voetballers niet of nauwelijks in competitieverband kunnen voetballen in de laatste twee reguliere seizoenen bij de junioren. Dit maakt de invoering van de Onder 23 Competitie nog urgenter voor het behoud van deze groep.

Speeldag
De speeldag voor de Onder 23 Competitie is zaterdag en/of zondag. We raden clubs aan om samen met de toekomstige onder 23 te kijken wat de beste speeldag en het beste speelmoment is voor deze groep voetballers. Voor de Onder 23 Competitie in de B-categorie geldt vrije inschrijving. De competitie wordt ingedeeld op basis van de Teamindex en afhankelijk van het aantal inschrijvingen wordt in 2, 3 of 4 fases gevoetbald.

Meer informatie over de Onder 23 Competitie voor de B-categorie vind je hier.

12 februari 2021