Aangescherpte richtlijn protest richting scheidsrechters

Vanaf dit seizoen toont de scheidsrechter een gele kaart aan iedere speler die zich niet respectvol gedraagt of protesteert richting de scheidsrechter. Alleen aanvoerders mogen belangrijke beslissingen bespreken met scheidsrechters. Dat heeft de KNVB op woensdag 31 juli bekend gemaakt.

Het is belangrijk dat de aangescherpte richtlijn omgaan met protest richting de scheidsrechter voor iedereen vanaf de start van de competitie duidelijk is en soepel verloopt. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle betrokkenen bij een wedstrijd. Dit zijn natuurlijk de (assistent-)scheidsrechters en de spelers, maar ook de trainers, begeleiders, scheidsrechterscoördinatoren, bestuurders en Hoofden Opleiding. We lichten graag toe hoe jij hier, vanuit jouw specifieke rol, een belangrijke bijdrage aan kunt leveren.

De richtlijn vind je hier en gelden voor alle voetbalvormen met een scheidsrechter vanaf de O13. Het belangrijkste is dat communicatie tussen aanvoerder en scheidsrechter altijd respectvol is. De scheidsrechter kan tijdens de wedstrijd desgevraagd een toelichting op belangrijke beslissingen geven. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de scheidsrechter na iedere beslissing door de aanvoerder benaderd wordt. Het gaat om situaties die onduidelijk, ingewikkeld of wedstrijdbepalend zijn.

Op de KNVB site: klik hier; vind je een uitleg van de rol die functionarissen hebben om de aangescherpte richtlijn tot een succes te maken. Overigens is het voor iedereen handig om de tekst onder het kopje ‘Rol van de scheidsrechter’ te lezen. Hier staat meer uitleg over hoe scheidsrechters de richtlijn gaan toepassen.

22 augustus 2024