Geflatteerde winst tegen Birdaard

Wat kan het spelletje voetbal soms oneerlijk zijn. Of vaak onvoorspelbaar. En dat is nu ook tegelijk de charme van het spelletje. Uiteindelijk moet je op basis van veel werklust iets afdwingen. In die fase zit Arum nu. En Arum dwong ook iets af. Al zullen de meeste ooggetuigen van de wedstrijd afgelopen zaterdag 24 maart j.l. op sportpark “de Swellen” het allemaal eens zijn; de 0-4 overwinning voor Arum 1 was absoluut; een geflatteerde zege.
De wedstrijd was alweer de eerste in het kader van de derde periode. Wat betreft de eerste en tweede periode moet Arum in totaal nog maar liefst 6 wedstrijden inhalen. (waarvan twee in het komend Paasweekend) Het was voor Birdaard pas de vijfde thuiswedstrijd. Maar in die vorige vier was het nog ongeslagen. Voor Arum trainer Erik Beuckens was het weer passen en meten. Een aantal vaste waardes waren er helaas niet. Soms zie je dan dat er dan weer andere spelers “opstaan” zoals ze dat noemen. Bij Arum was dat de net 17-jarige (tweedejaars B-junior) Jorrit Tolsma. Hij maakte na een goed kwartier zijn debuutgoal. Een vrije trap werd goed verlengt door Willem Miedema, de bal werd vervolgens knap tegendraads ingeschoten door Jorrit. Hij stond ook aan de basis van de tweede goal. Met een knappe actie legde hij de bal klaar voor Jarno Reinsma, die niet nadacht en de bal prachtig in de kruising schoot (wereldgoal). Ook voor Jarno was het zijn debuutgoal. Arum stond dus na 25 minuten op een prachtige 0-2 voorsprong. Aan de andere kant kreeg Birdaard ook behoorlijke kansen. Echter de koek was nog niet op voor Arum. Weer via een knappe eigenactie kwam Jorrit Tolsma alleen op de keeper af. Hij werd echter aangetikt van achteren en dat betekende een penalty. Dit buitenkansje werd in de 33e minuut door de koelbloedige Nico Bruinsma keurig benut. Arum kon gaan rusten met een royale 3-0 voorsprong. Maar het had qua kansen ook zo 3-3 kunnen staan.

Na de thee was het voor Arum alleen nog maar tegenhouden. Birdaard speelde goed en zette Arum de gehele tweede helft onder druk. Met gevarieerd aanvalsspel dwong het genoeg kansen af. Maar Arum heeft ook altijd nog sluitpost “good-old” Robert Rinia. Hij was deze middag niet te passeren. (het wordt tijd voor een standbeeld voor hem) Arum kon er alleen op de counter nog een paar keer gevaarlijk uitkomen. Een van deze counters werd door Arumer topscorer Kevin Hoekstra prima afgerond in de 70e minuut. Eindstand 0-4. Door deze overwinning blijft Arum grip houden op de middenmoot. Maar heeft het ook nog een aantal wedstrijden in te halen. Te beginnen dit komende Paasweekend. Zaterdag 31 maart treft het namelijk weer Birdaard (nu in Arum). Dan gaat Birdaard voor gerechtigheid, Arum voor de punten……(aanvang 14.45 uur)

Komende Paasmaandag treft Arum, Franeker thuis. Deze derby begint ook om 14.45 uur op sportpark de Bining te Arum.

26 maart 2018