In memoriam Johannes Bouma

Deze week bereikte ons het bericht van het overlijden van Johannes Bouma, Hij werd 91 jaar. Hij was van 1953 tot 1957 bestuurslid van de v.v. Arum en jarenlang een begenadigd speler van “het eerste”. Zoals u al eerder kon lezen deze week op deze site werd Arum 1 in het verleden driemaal kampioen. Het bijzondere van Johannes Bouma (derde van rechts op de foto) is dat hij als een van de weinigen alle drie kampioenschappen meemaakte als speler. In 1946 als 20-jarige was hij erbij, in 1948 en in 1953, toen promotie werd afgedwongen naar de 1e klasse FVB.

Nanne Sinnema schreef ooit de volgende anekdote over Johannes Bouma:
“Gespleten tong”.
Hij, Johannes Bouma, was in de jaren rond 1950 linksback in het eerste seniorenelftal van Arum. Af en toe had hij zijn tong uit de mond wanneer hij in actie was. In de uitwedstrijd tegen De Walden (Damwoude) raakte hij in een duel met zijn knie zijn kin. De tong had hij uit de mond zodat hier een scheur in kwam. Direct naar het ziekenhuis in Dokkum waar de tong werd gehecht en naar huis. De tong werd erg dik zodat hij de hele mond vulde en Johannes niet meer kon praten, eten en drinken. Dit laatste kwam gelukkig al gauw weer wat op gang. Een tijdje later voetbalde Johannes weer maar hield nu de tong in de mond.

Wij wensen, namens de v.v. Arum, de familie Bouma veel sterkte toe de komende tijd.

Hieronder vind u de drie kampioenfoto’s van Arum 1 uit 1946, 1948 en 1953

(Johannes Bouma, 1946, voorste rij tweede van rechts)

(Johannes Bouma, 1948, voorste rij eerste van rechts)

(Johannes Bouma 1953, achterste rij derde van rechts)