Kevin Jaarsma, de beste voetballer van Arum e.o.

Afgelopen vrijdag 13 december stond er een prachtig artikel van journalist Johann Mast (met een mooie foto van Simon Bleeker) over Kevin Jaarsma in de Leeuwarder Courant.

Kevin Jaarsma droeg de shirts van Feyenoord, SC Heerenveen, Cambuur en een trits aan amateurclubs. Het gelukkigst is de goalgetter echter bij vv Arum.

Edwin Wittink, trainer van zaterdag vijfdeklasser Arum sinds de zomer van 2018, schiet in de lach als hij terugdenkt aan de eerste kennismaking met de beste aanvaller van het dorp. Of beter: het voortraject tot die kennismaking.

,,Kevin was hier nog niet toen ik hier kwam’’, herinnert de 50-jarige trainer uit Hippolytushoef (,,ik hoef alleen maar effe de Afsluitdijk over’’) zich. ,,Het bestuur zei: ‘luister, de beste voetballer van Arum en omstreken komt misschien terug’. Ik dacht: ik ben benieuwd. Tot ik hem die eerste training bezig zag. Nou, als je dán niet ziet dat die jongen wat kan, heb je toch wel een probleem..’’

Het gespreksonderwerp glimlacht om de enthousiaste woorden van zijn trainer. Kevin Jaarsma (25) wist al vóór 2018 dat hij iets met een bal kan, maar blessureleed vergalde lang zijn plezier. Bij FC Harlingen, zijn vorige club, stond hij 2,5 jaar aan de kant vanwege een afgescheurde kruisband in de linker knie.

Nu, in het tweede seizoen na zijn terugkeer in het dorp waar hij – als geboren Harlinger – opgroeide en nog woont, heeft de aanvaller pas het gevoel dat hij weer fit is. Al speelt de linker hamstring nog wel eens wat op. ,,Ik ben na mijn blessure een andere voetballer geworden’’, zegt Jaarsma. ,,Vroeger was ik 10 kilo lichter en behendig en snel. Nu ben ik sterker en doe ik meer op techniek.’’

De teller staat na 9 competitieduels al op 18 goals. In heel Friesland scoorde alleen Marc Bakker van Sint Annaparochie net zo vaak. ,,Er zitten vier hattricks bij, dat tikt lekker aan’’, zegt Jaarsma. ,,Ik ben een echte spits. Zie ik het doel, dan ga ik ervoor. Maar ik baal wel dat ik drie strafschoppen heb gemist..’’

Wat als…

Waar zou hij zonder die knieblessure gestaan hebben? Jaarsma haalt zijn schouders op. Misschien toch gewoon in de vijfde klasse, in het geel-zwart van Arum. Hij voelt zich er thuis, kan er na afloop van een wedstrijd fijn op stap met zijn ploeggenoten. En in de zomer kan hij lekker kaatsen, bij voorkeur met de zachte bal. Hij werd als een koning op de zachtebal-PC en won dit jaar de Horecapartij én het Lanenkaatsen.

Als jongenskaatser won hij alle NK’s, maar het voetbal trok toen al meer. Zozeer, dat hij als pupil de aandacht trok van de bvo’s. Hij mocht het in de jeugd van SC Heerenveen proberen en speelde er met Hakim Ziyech en tégen Memphis Depay. Thuis was iedereen gek van Feyenoord, dus aarzelde Kevin Jaarsma niet toen die club hem wilde. Maar Rotterdam bleek wel wat ver, dus hield dat avontuur na een halfjaar op. In de tussentijd liep hij ook nog even rond bij de jeugd van Cambuur.

,,Ik had op een gegeven moment heel wat shirtjes thuis’’, zegt Jaarsma. ,,Helaas ben ik ze bij een brand in ons huis allemaal kwijtgeraakt.’’

Zijn nomadenbestaan eindigde nog lang niet toen hij te licht werd bevonden voor het profvoetbal. Hij koos op zijn 15e voor Frisia, verkaste na een jaar naar Zeerobben en toen kwam FC Harlingen. Oeverzwaluwen, toen nog eersteklasser, flirtte ook nog maar: ,,Ik ben een ouwe seun, wat moet ik in Koudum? Bovendien is mijn broer Tim aanvoerder van Arum. Ik ben sfeergevoelig.’’

Nee, hij wil best graag hogerop, maar dat moet gebeuren met Arum. Vorig seizoen ging het net mis omdat Eastermar in de nacompetitie te sterk was. Juist in die fase sukkelde Jaarsma met de hamstring. Nu staat Arum tweede achter Frisia, dat 2 duels meer heeft gespeeld en 1 verliespunt minder heeft. Morgen komt de koploper naar Arum.

,,Als je reëel bent, wordt Frisia kampioen’’, zegt Jaarsma. ,,Maar hoe dan ook hebben wij een ploeg voor de vierde klasse.’’

14 december 2019