Arum naar de polder.

Komende zaterdagmiddag 17 oktober speelt Arum 1 uit tegen Espel 1 in de Noordoostpolder.  Arum mist door de drie rode kaarten tegen Heerenveen sowieso al drie spelers. En daarbij komt ook nog een aantal niet fitte spelers. Kortom de spoeling is qua spelers voor trainer Edwin Wittink zeer dun. Het zal dus alle hens aan dek worden om er een mooi resultaat uit te halen tegen het team van Espel. (zij speelden overigens vorige week ook niet i.v.m. corona)
Twee weken terug tegen Heerenveen bleek ook trouwens dat we als Arum 1 een illusie armer zijn. We zijn dit seizoen, in tegenstelling tot de twee vorige seizoenen, absoluut geen titel kandidaat. Een plek bij de eerste vier zou al heel mooi zijn! En daar strijd de tegenstander Espel ook voor. Zij kunnen zeker tot de kanshebbers worden gerekend voor een plaatsje in de evt. nacompetitie.
wil Arum bij de eerst evier eindigen dan moeten er wel punten worden behaald. En de realiteit is dat we het seizoen niet goed zijn begonnen. Maar het seizoen is nog lang…
Wat ook realiteit is, is dat er zaterdagmiddag geen publiek mag komen bij de wedstrijd. Daarom zal de wedstrijd zoals het nu staat te volgen zijn via “update” verslag op de facebook pagina van de v.v. Arum

Arum speelde overigens in het seizoen 2011/2012 voor het laatst uit tegen Espel. Toen werd het 3-3 in Espel, IJsbrand dijkstra scoorde toen alle drie goals. Omdat er geen publiek mag komen zaterdag geven we jullie maar wat leesvoer. En dus gaan we nog verder terug naar het seizoen 2007-2008 de wedstrijd Espel 1 – Arum 1 werd toen op 17 november 2007 gespeeld.
Hier verslag van destijds:

Arum verdienstelijk langs Espel.
ESPEL – De derde reis naar de Noordoostpolder van dit seizoen bracht Arum afgelopen zaterdag in Espel. Deze stugge polderploeg met als captain Pieter Bijl (ex-Heerenveen en Utrecht) stond voorafgaand aan de wedstrijd op de 10e plaats in de competitie. Op papier een te kloppen tegenstander voor Arum, dat met 1 wedstrijd minder gespeeld 5 punten boven Espel stond.

Door de afwezigheid van Jacob van Althuis, die de laatste weken achter het spitsenduo IJsbrand Dijkstra en Julius de Snoo had geacteerd, speelde Rienk Vlieger op zijn positie. Jouke Kuipers op linkshalf en Tjeerd Hoekstra op rechtshalf hadden de opdracht om via de flanken voor te zetten op de spitsen of de opkomende Vlieger, mede vanwege de sterk verdedigende Pieter Bijl in het centrum van de verdediging van Espel. In de eerste helft werd het spel echter voornamelijk via de linkerflank verdeeld. Arum kreeg in de beginfase de meeste kansen, onder andere via een schot op goal van Dijkstra, een kopbal van Vlieger op een voorzet van Hoekstra en een diepe bal vanuit de achterhoede die op de rug van Vlieger belandde zodat keeper Anne Dijkstra de bal klem kon krijgen. Espel was vooral gevaarlijk uit vrije trappen en corners. Ronald Reinsma moest zelfs op de eigen doellijn aan de bak om een tegentreffer te voorkomen. En in de slotfase van de eerste helft schoot Mark Jol namens Espel uit een vrije kans naast.

In de tweede helft kreeg Arum duidelijk het betere van het spel en dit leverde 2 bijna onmisbare kansen op voor Arum. In eerste instantie kon Vlieger vrij schieten maar zag hij zijn schot hoog over gaan, in tweede instantie zag Kuipers bij zijn buitenkantje links de keeper net een teentje te lang zijn. Espel werd halverwege de tweede helft wat scherper en dit leverde enig gevaar op. Espel wist hier in eerste instantie niet van te profiteren, waarop Arum weer wat sterker werd. Net op dat moment, in de 69e minuut, viel een zeer knullig doelpunt voor Espel via Bruno Boot. Molenaar bracht Mark Reinsma in het veld voor Henk van der Kooi. Het bleek een gouden wissel: de opstormende Reinsma kon in de 73e minuut met zijn snelheid het grootste gedeelte van de rechterflank afleggen waarop hij vlak bij de achterlijn een voorzet op maat bracht. Julius de Snoo kopte de bal vervolgens achter Anne Dijkstra. Na de volgende wissel: Anne Siemen Abma voor Hoekstra, was het alweer raak voor Arum: een goede combinatie tussen Kuipers en de Snoo leverde Anne Dijkstra zoveel moeilijkheden op dat hij de bal niet klem had, waarop IJsbrand Dijkstra met zijn hoofd kon scoren. Arum had blijkbaar het tegendoelpunt nodig om zelf te kunnen scoren. Espel wilde duidelijk niet met lege handen komen te staan en wilde Arum achteruit drukken. Arum stond verdedigend goed en behoudens een gele kaart voor Michel Jorna kwam Arum er in de resterende periode zonder kleerscheuren vanaf. Doordat Espel achterin veel ruimte weg moest geven om de aansluitingstreffer af te dwingen, werd het kort voor tijd zelfs nog 1-3 na een lange solo van IJsbrand Dijkstra, die zijn achternaamgenoot uiteindelijk simpel kon omspelen en de winst voor Arum veilig stelde.
Arum is door de winst op Espel naar een verdienstelijke 4e plaats gestegen, op 1 punt achter Creil maar met een wedstrijd minder gespeeld. Als volgende week de inhaalwedstrijd tegen Oudehaske wordt gespeeld, kan Arum bij winst opstomen naar de top 3 van de competitie.

13 oktober 2020