Lockdown: buitensporten mag!

Vanaf dinsdag 15 december gaat Nederland ter bestrijding van het coronavirus in een strenge lockdown om contacten tot een minimum te beperken. Voor de sport betekent dit dat voor een periode van vijf weken sporten in een binnenruimte niet is toegestaan. Buiten kan onder voorwaarden wel gesport worden. Dat zei premier Mark Rutte maandagavond in zijn speech vanuit het Torentje. (NOC/NSF)

Dus concreet voor de v.v.Arum/Stormvogels’64 betekent dat de jongeren tot 18 jaar kunnen buiten blijven sporten en trainen in teamverband.
Vanaf 18 jaar (senioren) geldt buiten een maximum van twee personen, die anderhalve meter afstand moeten houden. Maar geen teamtraining, geen wedstrijden, geen groepslessen en geen competitie.

De maatregelen gaan in vanaf dinsdag 15 december en gelden in elk geval tot en met 19 januari. Voor het voetbal betekent dit nog steeds op hoofdlijnen:

• Wedstrijden van alle amateurcompetities zijn tot nadere order niet toegestaan.
  • Seniorenteams mogen alleen trainen in groepen van twee personen en met onderling 1,5 meter afstand.
  • Voor jeugdteams geldt geen beperking in de groepsgrootte en de onderlinge afstand tijdens de training. Zij mogen onderling trainingswedstrijdjes spelen bij de eigen vereniging.
  • Alle kantines en kleed- en doucheruimtes blijven gesloten.
  • Geen publiek toegestaan op de sportaccommodatie.

Activiteiten v.v. Arum/Stormvogels’64
Wat betreft de activiteiten binnen de clubs, zoals trainingen (& voetbalschool) onderlinge toernooitjes en het Sportman van het Jaar gebeuren, daarover z.s.m. meer via deze site en facebook.

Richtlijnen Rijksoverheid

• Geldt de maximale gezelschapsgrootte van twee personen ook voor de sport?

Ja, je mag in groepen van maximaal twee personen elke sport beoefenen. Deze groepsgrootte van maximaal twee personen geldt bij het sporten voor senioren vanaf 18 jaar.

Het is mogelijk om met meerdere groepen van maximaal twee personen tegelijk op 1 sportveld tegelijkertijd te trainen.

Het is wel de bedoeling dat je na afloop van de training en sportactiviteit de buitensportaccommodatie zo snel mogelijk verlaat.

• Zijn er specifieke regels voor de groepen van max twee personen?

Ja, maar tijdens het sporten alleen van toepassing voor senioren van 18 jaar en ouder:
    • Voor buitensporten geldt voor 18+ een maximum van 2 personen per groepje (exclusief instructeur). Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten als:
      • de groepjes minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar houden;
      • er een duidelijke afbakening is van de verschillende groepjes;
      • zij niet mengen.

• jeugd die vallen onder juniorencompetities zijn uitgezonderd van groepjes van twee.

15 december 2020