Corona update: 18+ mogen ook weer.

Met de nieuwe versoepelingen rondom Corona die vrijdag 14 januari bekend zijn gemaakt, mag er vanaf 15 januariweer volop gevoetbald worden bij de verenigingen. Van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, want er zijn geen restricties rondom tijdstippen dat je je activiteit moet beëindigen. Waar we nog wel op moeten wachten, is het spelen van competitiewedstrijden. Dat geeft iedereen mooi de tijd om op tijd fit te zijn voor de eerste wedstrijd!

Wat zijn de nieuwe regels?Vanaf 15 januari is het weer voor iedereen mogelijk om te trainen en het spelen van onderlinge wedstrijden op de club, op het veld én in de zaal, zonder beperkingen in groepsgrootte of tijdstip.

Iedereen mag binnen en buiten sporten. De volgende regels gelden:

• Op buitensportlocaties is een coronatoegangsbewijs verplicht bij gebruik van voorzieningen binnen. Bijvoorbeeld in de kleedkamers of toiletten. Er zijn uitzonderingen.
  • Alleen onderlinge wedstrijden en trainingen met teams van de eigen club zijn toegestaan.
  • Bij binnen en buiten sporten is geen publiek aanwezig.
  • Sportkantines zijn alleen open voor afhaal.
  • Kleedkamers, toiletten en douches zijn open.
  • Sporten in groepsverband is toegestaan.
  • 1,5 meter afstand houden is niet verplicht bij wedstrijden en trainingen als dat door de aard van de sport niet mogelijk is.
  • Houdt u aan de basisregels om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
  • Er is geen beperking in de groepsgrootte bij binnen- of buitensport of sporten in de openbare ruimte.

Vervolg competitieDinsdag 25 januari is er weer een nieuwe persconferentie met hopelijk verdergaande versoepelingen. Voor het vervolg van de competitie zetten we nu in op het weekend van 29 en 30 januari. Dit betekent dat alle competitie- en bekerwedstrijden tot en met 28 januari vervallen. Na de persconferentie van de 25e hopen we meer duidelijkheid over het verloop van de competitie te kunnen geven. In de tussentijd worden verschillende scenario’s uitgewerkt die wij bespreken met de diverse belangenorganisaties.WedstrijdfitZoals vermeld zetten we in op een zo snel mogelijke hervatting van de competitie. De afgelopen weken hebben met name de senioren voetballers (18+) niet kunnen voetballen. Juist voor deze groep is het raadzaam om zo snel mogelijk weer in actie te komen en zich voor te bereiden op de herstart van de competitie.
VerantwoordelijkheidAls laatste willen we benadrukken dat het omikron virus, de heersende variant op dit moment, zeer besmettelijk is. Dit is ook te zien aan de vele besmettingen die dagelijks erbij komen. Houd je hierdoor goed aan de basisregels, ook als je gevaccineerd bent.

• Bij klachten blijf je thuis en doe je direct een test
  • Houd 1,5 meter afstand
  • Was vaak je handen
  • Hoest en nies in je elleboog
  • Schud geen handen
  • Draag als trainer/coach je mondkapje zoveel mogelijk

Als sportsector zijn wij blij met de erkenning dat wij als een van de eerste sectoren meer ruimte krijgen. Ook daarom roepen wij iedereen op om in woord en gedrag te laten zien dat wij die verantwoordelijkheid aan kunnen en klaar zijn voor de volgende verruiming, hopelijk het spelen van competitiewedstrijden en het weer openen van de kantines.

Deze update komt van de KNVB en NOC/NSF

15 januari 2022