Voetbalpiramide aangepast!

Van de K.N.V.B.:
De laatste jaren hebben we gezien dat het competitiemodel, dat in de loop van 130 jaar is uitgegroeid tot een piramidemodel, langzaam scheef aan het groeien is.Dat heeft onder meer te maken met de verschuiving van teams vanaf de zondag naar de zaterdag. Door deze terugloop op zondag blijven er aan de onderkant van de piramide weinig teams over, met niveauverschillen en meer reisafstanden tot gevolg. Op de zaterdag stijgt het aantal teams en is juist behoefte aan een goede vierde én vijfde klasse. Maar ook in de rest van de piramide zijn verbeteringen noodzakelijk voor meer regionale competities in de top, een betere aansluiting naar de Hoofdklasse en meer spanning en gelijkwaardigheid op alle niveaus.Niets doen is geen optie. Om het spelplezier en de kwaliteit van de wedstrijden te verbeteren is het absoluut noodzakelijk om het fundament van de piramide te verstevigen. Daarom hebben we de volgende stappen genomen:

• In september 2021 is er een groot onderzoek uitgevoerd naar de wensen van de clubs, trainers en spelers.
  • Vervolgens hebben we een aantal scenario’s uitgewerkt.
  • Uiteindelijk hebben we een scenario geselecteerd dat het beste voldoet aan de eisen.

Over dit scenario en wat dat voor jullie betekent, willen we jullie natuurlijk graag informeren. Op deze speciaal ingerichte pagina vind je alle informatie. Bovendien kun je daar in een video zien hoe dat er in de praktijk uitziet.

Arum 1
Wat voor consequentie voor bijvoorbeeld onze Eerste elftal uitkomend in de 5e klasse in de komende twee seizoenen heeft, is natuurlijk nog niet bekend. Het volgende meld de K.N.V.B. hierover:
Deze informatie geldt voor de gehele piramide van 1e elftallen en geldt voor elk district. De uitwerking kan echter wel regionaal verschillen. We willen met name in de Vierde en Vijfde klasse maatwerk leveren.
En ten op zichtte van de andere Districten heeft District Noord relatief op zaterdag al veel 4e en met name 5e klassen!
We wachten de precieze piramide opzet maar rustig af!

11 maart 2022