Historische overwinning

Ze waren er zaterdag, een handjevol oud-v.v. Arumers die op 13 april 1983 de laatste thuisoverwinning van Arum tegen Mulier als speler meemaakten. Een aantal wonen nog in Arum maar anderen kwamen speciaal voor deze derby der derby’s naar sportpark de Bining. Zij zagen, met veel publiek uit o.a. Witmarsum, Achlum en Arum, “voetbal” wat past bij een derby. En waarbij Arum inderdaad het 36-jarige “record” uit de boeken schoot. Al had Mulier, op basis van strijdlust, zeker een gelijkspel verdient.

Het is dit seizoen anders dan andere jaren. Door de gehele geschiedenis heen wat betreft deze derby heeft Arum altijd de rol van underdog gehad. Echter dit seizoen heeft het team van trainer Edwin Wittink iets meer kwaliteit dan het sterk verjongt elftal van Mulier trainer Rene Anema. Toch was er qua krachtverschil en strijdlust niet heel veel te merken op het veld.
Arum begon wel beter aan de wedstrijd dan Mulier. Maar gaandeweg de eerste helft knokten de Witmarsumers met een hoog tempo zich in de wedstrijd. En net op het moment dat Mulier grip kreeg op de wedstrijd scoorde Arum via een corner. Via het hoofd van Jorrit Tolsma belande de bal buitenbereik van Mulier keeper Sander Spijksma in het goal (zie foto). Daarna zette Mulier nog meer aan en kwam het vlak voor rust via een prachtige aanval door het midden op een terechte 1-1. De bij Mulier uitblinkende Marc Burger was de schutter.

Na de rust was het weer Arum in het begin die de betere was. En in die fase besliste de thuisploeg, achteraf, de wedstrijd. Via een fraai hakje van Jorrit kwam de bal bij Jeroen van Dellen die vervolgens onregelmatig in het strafschop gebied werd neergelegd. De strafschop die volgde werd benut door Arum topscorer Kevin Jaarsma (zie foto) die daarmee zijn totaal op 17 bracht.

Nog geen 10 minuten later was het Arum dat via een prachtig uitgevoerde counter op 3-1 kwam. Via een snelle pass van de bij Arum uitblinkende verdediger Redmer Brouwer kwam de bal via Jorrit bij Kevin die middels een prachtig steekpassje de andere Arum topscorer Bauke Tjalle Anema aanspeelde. BT legde de Mulier keeper met een lichaamsbeweging (zie foto) in de luren en ronde met buitenkantje rechts fraai af. Ook daarmee kwam zijn totaal op 17 doelpunten.

Mulier gaf echter niet op en Arum kwam er bijna niet meer aan te pas. Het was af en toe billen-knijpen voor alle v.v. Arum supporters. In de 90e minuut scoorde Mulier via aanvoerder Gabian van Popta uit een scrimmage, echter te laat, tegen.

Na twee helften was Arum met 3-2 de winnaar. De derde helft met live muziek van Sipke de Boer leverde voor beide teams en het talrijke publiek een zogenaamde “overwinning” op.
Het was al met al een prachtige middag/avond in Arum. Met fraai voorjaarsweer, een indrukwekkende minuut stilte (voor de slachtoffers in Utrecht), een spannende wedstrijd op een mooi veld en een sfeervolle nazit in de kantine.

Volgende week (inhaal) moet Arum weer aan de bak. Dan kan het uit tegen Wardy in Ferwerd de eerste prijs van dit seizoen binnenhalen n.l.: De tweede periodetitel. Wordt vervolgd…….
Kijk voor weer een groot aantal foto’s van deze wedstrijd op de Facebook pagina van Willem Rienk Miedema
en het verslag van Mulier, klik hier

25 maart 2019