Shirtje ruilen

De K.N.V.B. bestaat 130 jaar.
Op 8 december 1889 richtte Pim Mulier de Nederlandschen Voetbal- en Athletischen Bond (NVAB) op. Zijn doel was om zoveel mogelijk Nederlanders te laten voetballen. Mulier begon met 250 pioniers, tegenwoordig telt het voetbal 1,2 miljoen leden en is het volkssport nummer één. In het seizoen 2019/’20 vieren we dat het georganiseerde amateurvoetbal 130 jaar bestaat. Een moment dat de bond niet zomaar voorbij wil laten gaan. Met 1,2 miljoen leden, verspreid over bijna 3.000 verenigingen, zorgt het met elkaar voor een uniek voetballandschap. Verenigingen met ieder hun eigen geschiedenis, identiteit en tradities. Die elementen komen op vele wijzen tot uiting, maar op één manier in het bijzonder: het voetbalshirt. Het shirt dat we elk weekend vol trots dragen en ons verenigt.
Daarom brengt de KNVB dit seizoen een ode aan het amateurshirt. Speciaal daarvoor hebben ze een uniek voetbalshirt ontwikkeld waarvan elke vereniging in Nederland één exemplaar krijgt. Het patroon op het shirt bestaat uit een samenspel van vormen en vlakverdelingen die ook zijn terug te vinden op de shirts van alle Nederlandse amateurverenigingen. Een waar collectors item en als aandenken aan het feit dat we met elkaar het Nederlandse voetballandschap vormen en kleur geven.
Maar daar houdt het nog niet op… In de traditie van het alom bekende ritueel ‘shirtje ruilen’ wil de KNVB graag ook een shirt van onze vereniging ontvangen. Met het uiteindelijke doel? Zorgen dat alle shirts uit het Nederlandse amateurvoetbal een ereplaats krijgen op de KNVB Campus in Zeist.
Afgelopen vrijdag 20 september j.l., als een van de eersten in het noorden, ruilden de KNVB-medewerker Anneke Westra het unieke KNVB shirtje met v.v. Arum voorzitter Pieter Tolsma. Zij kreeg natuurlijk in ruil een v.v. Arum shirt. (zie foto’s)

23 september 2019