Het beste elftal ooit?

Laatst kreeg ik inzage in een aantal oude voetbaltijdschriften n.l.: De Sportkroniek, een sportweekblad waarin ook de officiele mededleingen van de KNVB waren in opgenomen. In deze Sportkronieken uit de jaren dertig, veertig en vijftig van de vorige eeuw vond ik toch wel een paar leuke weetjes over spelers van de v.v. Arum.
Maar ook over de voorganger Westergoo. Het blijkt dat de v.v. Westergoo officieel in november 1932 is aangemeld bij de bond en dat de club is afgemeld in december 1936. (volgens jubileumboek 1935)
Eind 1937 wordt de club A.V.V. aangemeld, maar die naam mocht niet en wordt officieel in januari 1938: v.v. Arum.
Na de oorlog werd het “eerste” team van de v.v. Arum kort achterekaar tweemaal kampioen. Namelijk in het seizoen ’45-’46 (3e klasse) en in het seizoen ’47-’48 (2e klasse) De bovenstaande foto is van het laatst genoemde seizoen. Deze foto is hoogstwaarschijnlijk genomen in het najaar (november) van 1947. Arum bezat in dat jaar een heel knap team. Misschien wel het beste elftal ooit. Er waren een paar hele goede spelers. Een daarvan was natuurlijk Jan Hoekema (later betaaldvoetballer bij Leeuwarden, voorganger Cambuur en vader van Oekie Hoekema). Hij kwam in 1946 over van P.V.C. (Pingjum, ging ter ziele) Volgens het jubileum magazine van de v.v. Arum zou hij tot en met de zomer van 1950 bij de v.v. Arum hebben gespeeld. Maar door de Sportkroniek uit 1948 weten we dat hij inmiddels in januari 1948 al naar Leeuwarden was overgeschreven. Hij heeft het laatste halfjaar in het seizoen ’47-’48 waarschijnlijk niet meegespeeld. En is dus i.p.v. 4,5 seizoen twee jaar actief geweest voor de v.v. Arum.
Ook in dat team Josef Beckers, een prachtige buitenspeler. Hij vertrok in de zomer van 1948 naar C.A.B. te Bolsward. Hij wilde het hogerop proberen. Want het eerste werd toen wel kampioen dat seizoen maar promoveerde via de nacompetitie niet. Een seizoen later vertrok ook Hein van der Berg naar Harlingen. Ook op bovenstaande foto toenmalig Pingjumer (Hendrik) Jan Bossong (Amsterdammer van geboorte) Hij werd in 1951 door de club geroyeeerd wegens wangedrag t.o.v. de scheidsrechter. In de Sportkroniek uit 1951 stond dat hij door de KNVB van 1951 t/m 15 december 1955 was geschorst…..
Op de foto het kampioenselftal van het seizoen ’47-’48. Misschien wel het beste elftal wat Arum ooit bezat. Staand v.l.n.r.: Hein van der Berg, Jan Hoekema, Meindert v/d Weerd, Haaye M. Kooyenga, Louw van de Weerd (met alpinopet), daarachter bestuurslid en grensrechter Siebe Huizenga.
Zittend v.l.n.r.: Jaap Hofstra, Jan Bossong, daarachter Jan Mulder, Jouke Tolsma en Johannes Bouma. Op de foto staat ook (geheel rechts) scheidsrechter Hans van Breukelen uit Franeker. Hij is in deze periode ook een seizoen de trainer van de v.v. Arum.

27 januari 2021