San Marino wint het “Net Niet” toernooi.

Tradities moeten we in ere houden, deze woorden appte Tjeerd Hoekstra afgelopen woensdag toen hij zich als 1 van de laatsten opgaf voor het zaalvoetbaltoernooi voor de junioren/senioren. En inderdaad net als het Sportman van het jaar gebeuren, vanaf 1979, het onderlinge jeugdzaalvoetbaltoernooi, vanaf 1974 kent ook het onderlinge zaalvoetbaltoernooi voor senioren/junioren al een traditie vanaf 1981. In 1981 werd het toernooi, net als dit jaar, ook gehouden in de Sporthal van Makkum. In de tussentijd zijn we al eens uitgeweken naar de WZS-hal te Sneek, van 1994-2008. Daarna weer Makkum. En dus vanaf 2013 in de Trije te Franeker. En dus dit jaar, de 38ste editie, weer in de Sporthal van Makkum.
De 8 teams waren verdeeld over twee poules van vier in dit toernooi tussen landen die het WK in Qatar “net niet” haalden……!
Oftewel een greep uit de landen die tot de laatste 15 plekken in de FIFA ranglijst behoren!

De eerste twee van elke poule spelen kruisfinales. In poule A waren de beste papieren voor Liechtenstein, die met trainer Hein, nog altijd tûk en rap! En de bij vlagen weergaloze Dani. Hij maakte in de poulefase al 6 doelpunten.
De mooiste goal van de poule A wedstrijden was de prachtige stift van Anne Siemen. Wat verder opviel was dat de J015 en J017 spelers prima meededen. We hebben nog al wat talenten rondlopen blijkt.
In poule B won de Bahama’s alle wedstrijden. En kreeg geen goal tegen (knap keeperswerk van Sander).
Echter in de kruisfinales werden zowel Liechtenstein en de Bahama’s verrassend uitgeschakeld. Liechtenstein verloor van San Marino na nota bene Shootouts (i.p.v. penalty’s) Hier stonden de “oudjes” Francis (keeper) en Anno, maakte de shootout keurig af, de doorslaggevende factoren. De Bahama’s verloren met twee afstandsschoten (van Wessel H.) van het zeer felle Sri Lanka. Waarbij de sterk spelende Jorrit knap werd afgestopt!

De finales
De strijd om de 7e en 8e plek was die tussen Bangladesh en Eritrea. De wedstrijd eindigde in 0-0 waarbij Ruurd Faber zijn team door een fraaie redding met een kopbal de bal uit de goal wist te houden. Dat terwijl Tjitse Ben eigenlijk de keeper is. De uiteindelijke shootouts worden door Bangladesh  gewonnen. En Eritrea mocht na het toernooi de poedelprijs, droge worst, in ontvangst nemen.
Vervolgens wint Somalië wint van de Kaaiman eilanden en wordt 5e. Mede dankzij een prachtig doelpunt van Marwin
In de strijd om de 3/4 plaats wat op papier misschien wel de finale had moeten zijn, komt de Bahama’s op een 1-0 voorsprong. Daar waar Dennis bijna de 2-0 maakt, schiet Dani in omdat hij toch net teveel ruimte krijgt.
Shootouts: Dani scoort , Jorrit niet. Liechtenstein 3e
Finale: bloedstollend spannend met knap keeperswerk van zowel Francis (San Marino) als Nick (Sri Lanka) Aanvallend kansen van de talentvolle Rinnert en Tiemen. Maar er was een veldoverwicht voor Sri Lanka. Echter er werd niet gescoord. Eindstand 0-0. Shootouts: En daar zijn ze weer; Anno schiet raak, Francis stopt voor San Marino en is met zijn team de toch wel ietwat verrassende maar terechte winnaar!
De voorzitter bedankt na afloop de wedstrijdleiding Reino en Maria. De scheidsrechters met o.a. Michel. Hij bedankt ook het kersverse bestuurslid Nico die de loting voor de toernooi verrichtte. Hij was zelf niet bij het toernooi aanwezig… En is thans met vakantie… Dus klachten graag in het nieuwe jaar….
Voor de eerste prijswinnaars: Anno, Francis, Tiemen, Martijn, Jaap en Rinnert en de tweede prijswinnaars: Wessel H, Rudmer, Thomas, Nick en Jildert waren er “kerstpakketten” van de Spar.
Dani werd met 8 doelpunten de topscorer. En hieronder de foto’s uitslagen e.d.
Al met al weer een mooie afsluiting van het voetbaljaar 2022!

30 december 2022