Arum wint “sfeervolle” derby

Het was afgelopen zaterdagmiddag 16 maart “sfeervol” druk op Sportpark De Bining te Arum. Op het programma natuurlijk de derby Arum – Mulier. Met veel publiek uit de dorpen Witmarsum, Achlum en Arum. Waarvan de meesten op het fietsje kwamen (zie foto)

Het mooie aan deze editie was vooral dat het vele publiek (zie foto Leeuwarder Courant) zich menigmaal roerde. Vorig jaar won Arum namelijk na een redelijk saaie wedstrijd met 3-0. Alles behalve saai was deze wedstrijd niet. En het bleef tot het einde spannend (op het overigens prima bespeelbare veld, met dank aan de gemeente) en later op de namiddag en avond nog lang gezellig.

Twee gezichten
De wedstrijd zelf kende twee gezichten. Toen Kevin Jaarsma na 25 minuten de 2-0 liet aantekenen, zijn afstandsschot verraste de Mulier keeper, leek er niets aan de hand voor Arum. De talentvolle Rinnert Tolsma had Arum in de 15e minuut al op 1-0 gezet. Echter hielp Arum, Mulier in het zadel door geklungel in de opbouw. Daarna ging Mulier meer druk zetten, maar met 2-1 gingen beide teams rusten.
Na rust bleef de druk van Mulier, en speelde beter dan de Arumers. Toch leek Kevin Jaarsma, na een corner die hij hard bij de eerste paal neerlegde en door een Mulier speler in eigen goal werd gewerkt, de wedstrijd te beslissen. Voor Kevin was het overigens een speciale wedstrijd, het was namelijk zijn laatste derby. Hij stopt, door vooral blessure-tjes, aan het einde van dit seizoen.
Mulier maakte, overigens weer door niet goed  uitverdedigen, daarna vlot de aansluitingstreffer. En werd het nog een spannend slot waarin het publiek volop meeleefde. Met name de Arumer keeper Irolt Biesma onderscheidde zich in het laatste kwartier. En waar Arum eerder dit seizoen zeker meer recht had op een gelijkspel in Witmarsum, had Mulier misschien in Arum wel recht op een puntje. De ontlading was na het laatste fluitsignaal, van de overigens goed fluitende scheidsrechter Ronald Koole, bij alles wat Arum een warm hart toedraagt, dan ook groot.

En daarna volgde zoals dat hoort weer een gezellig samenzijn met z’n allen. Met live muziek (DuObama) , een hapje (Jelle) en een drankje (sportstichting). en het bleef nog lang “onrustig”.
Het was weer een heerlijk middagje/avond in Arum!
(nog meer foto’s e.d. van deze derby volgen een-dezer-dage)

18 maart 2024